Het Imeldaziekenhuis in Bonheiden is amper te bereiken met het openbaar vervoer, wat voor problemen zorgt bij patiënten en de medewerkers. Dat zeggen de ziekenhuisdirectie en het gemeentebestuur in een open brief aan De Lijn. Volgens de vervoersmaatschappij wordt er binnen de vervoerregioraad gewerkt aan een plan.
Aan het ziekenhuis, waar 1.500 medewerkers en 150 artsen werken en vorig jaar meer dan 290.000 patiënten ingeschreven werden, stoppen nauwelijks bussen. "Op één as tussen Mechelen en Keerbergen stopt er per richting maar één bus per uur", zegt algemeen directeur Bart Pardon. "Wie ons vanuit Heist-op-den-Berg, Putte of Haacht wil bereiken, kan dat niet met het openbaar vervoer."
Volgens Pardon zorgt de situatie voor problemen bij patiënten en medewerkers, maar ook om nieuw personeel aan te trekken. "In een markt met weinig kandidaten, haken sommigen af omdat ze ons niet kunnen bereiken." Het probleem sleept al jaren aan.
De Lijn is op de hoogte van de beperkte dienstverlening aan het ziekenhuis. "Binnen de vervoerregioraad werd gewerkt aan een ontwerp van een nieuw vervoersplan voor de hele regio, dat nu aan alle partijen wordt voorgelegd", zegt woordvoerder Sonja Loos.
Volgens Frank Leys, co-voorzitter van vervoerregio Mechelen, staan er in maart werksessies gepland. Daar zal ook gesproken worden over het Imeldaziekenhuis. "Begin april hebben we een beter zicht op de situatie. We kijken voor de moeilijkste assen langs het Imeldaziekenhuis vooral naar vervoer op maat, zoals de belbus."
De gemeente Bonheiden is vertegenwoordigd in de vervoerregioraad en werkt dus mee aan nieuwe plannen, maar verstuurde toch mee een open brief. "Er wordt in de raad inderdaad nagedacht over het openbaar vervoer van de toekomst, maar dat is een zaak op lange termijn. Hier is een oplossing op korte termijn nodig", zegt schepen voor Mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld).
"Bovendien is de vervoerregio enkel bevoegd om beslissingen te nemen op het niveau vervoer op maat, en een belbus is voor ons ontoereikend. Voor het kernnet en aanvullend net heeft De Lijn het laatste woord en de vervoerregioraad slechts een adviserende rol. Daar krijgen we het signaal dat er maar bewegingsruimte is om aanpassingen te doen." (Belga)